ANDERS LEREN MET PAARDEN is een methode waarbij kinderen van de basisschool vanaf groep 4 met paarden worden gecoacht. Door de lesstof aan te pakken volgens hun eigen leerstijl.
De methode
Anders Leren Met Paarden is een combinatie van cognitieve coaching en sociaal-emotionele coaching. Tijdens de uitgebreide intake en de training besteden we ook veel aandacht aan leerstijlen.
Verloop sessie
Elke sessie start met een korte uitleg vanuit een totaaloverzicht. Hier gebruiken we een topdownkaart (soort plattegrond) voor. De ene keer beginnen we aan tafel en een andere keer gaan we direct in beweging. Vanuit dit totaaloverzicht zoomen we in op de afzonderlijke onderdelen. In de bak wordt de topdownkaart nagebouwd met kleurige materialen zodat de kinderen een concreet beeld hebben spelling- en rekenregels. Na het klaarmaken van het paard volgt een korte warming-up met oefeningen die de linker- en rechterhersenhelft goed met elkaar te laten samenwerken. Vervolgens wordt de lesstof bewegend en met behulp van het paard aangeboden. De verslaglegging van de sessie gaat via schrift.nl. Hier kunnen alle betrokken partijen inzage in krijgen en hun bevindingen in beschrijven.
Thuis
Herhalen is belangrijk om de lesstof in te slijpen. Zeker voor kinderen die niet op de reguliere manier leren. Regelmatig thuis oefenen met uw kind is belangrijk en een absolute voorwaarde om het traject te laten slagen. Uw kind krijgt speciale spelletjes en oefeningen mee zodat jullie spelenderwijs hiaten kunnen wegwerken en zelfvertrouwen kunnen opbouwen.
School
De leerkracht weet als geen ander hoe het kind op school n zijn/haar vel zit en van waar de hiaten zijn. Daarom vragen we u om voorafgaand aan het traject de’ ANDERS LEREN vragenlijst voor school’ door de leerkracht in te laten vullen en school bij het traject te betrekken.
Waarom leren met paarden?
Leren met een paard heeft de volgende, unieke eigenschappen:
Het paard…
- oordeelt niet over je waardoor je je veilig en ontspannen bij een paard voelt
- reageert op hoe je je werkelijk voelt, ook als je je anders voordoet.
- geeft je motivatie
- zorgt voor concentratie
- nodigt je ook uit om andere leerdoelen aan te gaan, zoals contact maken, duidelijk zijn in wat je wilt, overtuigend optreden, vertrouwen en grenzen herkennen en aangeven
De beweging van het paard zorgt ervoor dat je…
- meer evenwicht krijgt tussen je rationele en emotionele brein. De beide hersenhelften kunnen daardoor beter samenwerken. Nieuwe leerstof wordt daardoor makkelijker onthouden.
- meer verbindingen tussen je hersencellen aanlegt zodat de informatie sneller kan worden doorgegeven
- minder stresshormonen en meer gelukshormonen aanmaakt, waardoor je je prettiger voelt.
- leert met je hele lijf in plaats van alleen met je hoofd
Buiten leren…
- voelt als spelenderwijs leren
- geeft je brein zuurstof zodat het beter werkt
- zorgt voor een prikkelarme omgeving.
Je kunt sneller leren en de nieuwe kennis beter onthouden doordat…
- je verschillende leerstijlen en zintuigen combineert tijdens de oefeningen op en naast het paard
- je leerproces bijzonder is en daardoor veel impact heeft
- er positieve emoties aan het leren verbonden zijn
- je op veel leuke manieren met het paard kunt herhalen
Modules
Bij ANDERS LEREN MET PAARDEN stelt het kind samen met zijn ouder(s)/verzorgers een persoonlijk pakket samen door modules te kiezen. Dat kan variëren van een losse module tot een langer traject van meerdere modules. Precies dat wat nodig is voor het kind en in het tempo van het kind.
Mochten de modules eigenlijk niet aan uw specifieke hulpvraag voldoen, dan is het in goed overleg met elkaar mogelijk om een traject met eigen thema uit te stippelen, omdat ik als gediplomeerd leerkracht (sinds 2006) al veel ervaring heb opgedaan met leerlijnen en leerstijlen heb.
Elke sessie duurt anderhalf uur. De meeste ouders betalen deze vorm van begeleiding zelf. Net als huiswerkbegeleiding of remedial teaching.
Mindset
Op reis door de chillzone, leerzone en paniekzone. Herken niet helpende rode gedachten en leer hoe je ze verandert in helpende groene gedachten.
Spelling
Leer de belangrijkste spellingregels: dichte klank (hakwoord), lange open klank, korte open klank, tweetekenklank, langermaakwoord, stomme e, sch en viertekenklank. Gebaseerd op de F&L methode Taal in Blokjes. Deze methode wordt ook veel gebruikt door logopedisten die kinderen met dyslexie begeleiden.
Werkwoordspelling
Hoe zit het toch met die -d en die -t in de tegenwoordige tijd en die -de(n) en -te(n) in de verleden tijd? Incl. ’t kofschip.
Klokkijken analoog
Ren, rij en spring door de klok met hele en halve uren, kwart voor en kwart over. Gebruik het stoplicht voor de minuten.
Klokkijken digitaal
Krijg grip op de tijd door de digitale vrienden aan elkaar te koppelen.
Tafels
Welke tafel(s) wil jij leren? Ontdek het patroon en zet ze in je hoofd.
Optellen/aftrekken
Flitsen en splitsen met hoeveelheden en getallen. Verliefde harten op de getallenlijn tot 10, optellen/aftrekken op de getallenlijn tot 20 en getallen raden en optellen/aftrekken tot 100.
Executieve functies
Executieve functies (zoals: doorzetten, concentratie, emotieregulatie, starten, reflectie, aanpassen, tijdsplanning maken) zijn de regelfuncties van het brein, die ons denken en gedrag sturen en controleren. Ze bepalen voor een groot deel het gevoel van succes dat je op school en thuis ervaart. Deze regelfuncties van het brein blijken daarnaast ook grotere voorspellers van schoolsucces dan intelligentie. Wij noemen ze PK’s (paardenkrachten).
Tijdens de eerste sessie gaan ouder en kind de PK-meter maken. Zo maken ze kennis met hun pk’s en maken we een sterkte/zwakte analyse. Tijdens de overige vier sessies gaan we op een zelfbewuste manier met de paardenkrachten aan de slag die wel wat extra aandacht kunnen gebruiken. ‘Iedereen beschikt over de PK’s, maar soms moeten ze net als paarden nog wat beter getraind worden.’
Dit is een vast pakket. Vooraf vindt een korte intake plaats. Daarna volgen er 5 coachingssessies van 60 minuten. U ontvangt na afloop van de module een afsluitend verslag.
Leesboost ‘Lezen wordt leuker’
Dagelijks lezen is ontzettend belangrijk voor een goede en vlotte leesontwikkeling. Door diverse oorzaken raken kinderen hun motivatie soms kwijt. Dit is natuurlijk ontzettend jammer, want wanneer je leest kan je zoveel moois ontdekken en leren. ‘Leesboost’ maakt lezen weer leuk. Zo staat er niets meer in de weg voor een fijne ontwikkeling.
Na een intake waarbij we het leesniveau en interesses bespreken, volgen er 5 sessies waarbij op een speelse manier en met behulp van de paarden een uur wordt gelezen. De teksten en activiteiten worden helemaal persoonlijk voor kind samengesteld. Aan het eind van de sessie wordt een thuis-lees-opdracht meegeven. U ontvangt na afloop van de module een afsluitend verslag.
Ook geschikt voor kinderen met dyslexie.
Ponypret
Bij het ponypret-uurtje maak je op een leuke manier kennis met paarden. Je gaat poetsen, knuffelen en spelletjes met ze doen. Daarnaast leer je wat een paard allemaal nodig heeft om gezond en vrolijk te blijven. Het kan zijn dat je wel eens op de rug van het paard zit, maar echt rijden leer je niet. Minimale deelname is 2 personen.